Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань.
Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає,
оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених
у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак,
які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу
та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі
причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
- коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
- за яких історичних обставин вони проходили;
- які події пройшли напередодні;
- який розвиток вони отримали надалі;
- яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
- яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси
- вони відображали;
- який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону,
- країни чи світу;
- випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій
- та які вони мали наслідки;
- які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов;
- а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
- коли пройшли ці події, як довго вони тривали,
- в якій послідовності проходили;
- на який період історії людства вони припадають;
- як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
- як ця подія кореспондується з однотипними подіями
- чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
- складання хронологічних чи синхроністичних простих
- чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі
(використання карти як історичного джерела)
- правильно займіть позицію біля карти
- (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
- запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
- навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти,
- події та явища – кордони та столиці, райони повстань,
- напрями головних ударів і місця битв тощо –
- зображуються на них схожими позначками;
- зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети,
- рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте,
- що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
- працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими
- олівцями, робіть умовні позначення;
- на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Порівняння однотипних явищ і подій·
Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).·
Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.· Дай відповідь на питання.· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.· Зроби висновки після відповідного аналізу
. Робота з текстом підручника та історичними документами·
Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу,
визнач, яке завдання ви повинні виконувати.·
Уважно прочитай текст підручника, документа.
Визначи про яку подію, факт іде мова.·
Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
- чи документ доповнює текст підручника;
- чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
- чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.·
Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи,
об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.·
Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
- читання мовчки або вголос;
- складання хронологічних таблиць;
- робота з термінами, географічними назвами, висновками;
- виписування імен історичних персоналій;
- відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
- формулювання висновків на основі
- прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний
(коментар чипереказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
- Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
- Про що розповідається в документі?
- Яка сторона події чи явища замовчується?
- Коли написаний цей документ?
- Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
- Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
- Якими мотивами керувався автор документу?
- Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.
Складання хронологічної таблиці·
Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.·
При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).·
Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
- знайди спільні чи близькі за часом дати;
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань,
усне рецензування відповідей інших учнів·
Уважно слухай відповідь товариша.·
Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.·
Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту.
Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.·
У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання плану
- Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу.
- Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
- Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему,
- за якою потрібно скласти план.
- 3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти
- Вашого плану.
- Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки.
- Це буде простий план теми.
- Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте
- перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
- 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей,
- і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
- Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка
- й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте!
Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
- Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
- Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
- Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
- Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
- Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Характеристика пам'яток культури·
Визначити пам'ятку культури: літератури, музики,
образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.·
До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.·
Хто автор цієї пам'ятки?
Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.·
Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет·
Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя
та діяльність (творчість) діяча.·
Визначити походження (стан) цієї людини.·
Як відбувалось становлення особистості історичного діяча
(родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).·
Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.·
Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.·
Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.·
Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.·
Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема характеристики історичної особи
- Історичні умови, виклики та вплив оточуючого
- суспільного середовища на формування особистості історичної постаті.
- Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
- Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
- Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
- Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
- У чому значення діяльності цієї особистості.
- Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища
чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того,
що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі
та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
- Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
- Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
- Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
- Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси.
- Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості
та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами.
Етапами порівняння можуть бути:
- засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
- виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів,
- які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння.
- Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих
- чи інших подій, явищ чи процесів.
- чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
- порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.
|
Такі знання допоможуть в шкільному навчанні, та навчанні в вищих навчальних закладах.
ВідповістиВидалитиМені допомагає довідка про конспектування
ВідповістиВидалити