Пам'ятки для учнів

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів       

 Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. 

Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає,

 оскільки вони перебувають у постійному русі.       

  Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених 

у просторі й часі історичних фактів.         

Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, 

які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу

 та в певному просторі (території).  

  Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі 

причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
  • де вони проходили;
  • за яких історичних обставин вони проходили; 
  • які події пройшли напередодні;
  • який розвиток вони отримали надалі;
  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси 
  • вони відображали;
  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону,
  •  країни чи світу;
  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій 
  • та які вони мали наслідки;
  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; 
  • а як би повелися Ви за таких умов?

  Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
  • коли пройшли ці події, як довго вони тривали,
  •  в якій послідовності проходили;
  • на який період історії людства вони припадають;
  • як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
  • як ця подія кореспондується з однотипними подіями 
  • чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
  • складання хронологічних чи синхроністичних простих 
  • чи складних таблиць.

 Визначення місця історичних подій у просторі

 (використання карти як історичного джерела)
  •  правильно займіть позицію біля карти 
  • (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, 
  • події та явища – кордони та столиці, райони повстань, 
  • напрями головних ударів і місця битв тощо – 
  • зображуються на них схожими позначками;
  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, 
  • рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте,
  •  що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими 
  • олівцями, робіть умовні позначення;
  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
  Порівняння однотипних явищ і подій· 

Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).·

 Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.· Дай відповідь на питання.· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.· Зроби висновки після відповідного аналізу

.  Робота з текстом підручника та історичними документами·

 Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, 

визнач, яке завдання ви повинні виконувати.· 

Уважно прочитай текст підручника, документа.

 Визначи про яку подію, факт іде мова.·

 Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:

  •  чи документ доповнює текст підручника;
  •  чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
  •  чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.· 

Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, 

об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.·

 Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

  Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
  • читання мовчки або вголос;
  • виписування дат;
  • складання хронологічних таблиць;
  • робота з термінами, географічними назвами, висновками;
  • виписування імен історичних персоналій;
  • відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
  • формулювання  висновків  на основі 
  • прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
  • складання плану чи тез.
Схема аналізу історичного документу            

 Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний 

(коментар чипереказ про подію з уст дослідника).            

Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
  • Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
  • Про що розповідається в документі?
  •  Яка сторона події чи явища замовчується?
  • Коли написаний цей документ? 
  • Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
  • Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
  • Якими мотивами керувався автор документу?
  • Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
  Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.

 Складання хронологічної таблиці· 

Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.· 

При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).· 

Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
  •  знайди спільні чи близькі за часом дати;
  • порівняй події;
  •  зроби висновки.
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, 

усне рецензування відповідей інших учнів· 

Уважно слухай відповідь товариша.· 

Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.· 

Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.

  Вимоги до плану

· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. 

Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.· 

У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.

  Складання плану
  • Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
  • Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
  • Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему,
  •  за якою потрібно скласти план.
  • 3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти
  •  Вашого плану.
  • Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. 
  • Це буде простий план теми.
  • Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте
  •  перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
  • 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей,
  •  і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
  • Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка
  •  й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! 

Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.

Конспектування            

 Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
  •  Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
  • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
  • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
  • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
  • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
 Характеристика пам'яток культури· 

Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, 

образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.· 

До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.· 

Хто автор цієї пам'ятки? 

Що тобі відомо про нього?

· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.· 

Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).

Як скласти історичний портрет· 

Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя

 та діяльність (творчість) діяча.·

 Визначити походження (стан) цієї людини.· 

Як відбувалось становлення особистості історичного діяча 

(родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).·

 Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.· 

Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.· 

Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.· 

Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.· 

Як ви оцінюєте його діяльність?

· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).

     Схема характеристики історичної особи

  • Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого 
  • суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. 
  • Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
  • Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
  • Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
  • Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
  • У чому значення діяльності цієї особистості.
  • Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?    
Узагальнення                        

 Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища 

чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, 

що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі

 та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
  • Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
  • Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
  • Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
  • Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
  • Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння          

  Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості 

та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. 

Етапами порівняння можуть бути:
  •  засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
  •  виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, 
  • які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння.
  •  Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих 
  • чи інших подій, явищ чи процесів.
  • чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
  • порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.

2 коментарі:

  1. Такі знання допоможуть в шкільному навчанні, та навчанні в вищих навчальних закладах.

    ВідповістиВидалити
  2. Мені допомагає довідка про конспектування

    ВідповістиВидалити